Документ : Як з мінімальними податками торгувати алкоголем у кафе


Як з мінімальними податками торгувати
алкоголем у кафе

Припустимо, у вас є кафе або бар. У ньому, крім смачних біфштексів і найніжніших десертів, ви пропонуєте багато різноманітних алкогольних напоїв. I ось останнім часом вам стало здаватися, що ви сплачуєте занадто багато податків. Отже, ходите ви по кімнаті і думаєте: як би це так зробити, щоб і податків менше платити, і в асортименті себе не обмежувати. А потім вам на очі випадково потрапляє ця стаття, в якій йтиметься саме про предмет ваших міркувань.

Як знизити податки?

Зробити це легко, перейшовши на спрощену систему оподаткування або єдиний податок (передбачений Указом про єдиний податок).

Що найвигідніше?

Ідеальний варіант - бути приватним підприємцем на єдиному податку. Судіть самі: в місяць сплачуєте від 20 до 200 грн. і все. Щоправда, виручка за рік не повинна перевищувати 500 тис.грн., а кількість найманих працівників у будь-який момент - не більше 10 чоловік (п. 1 Указу про єдиний податок). Але невелике кафе або бар цілком впишеться в ці рамки. Тут набагато важливіші заборони, які містяться у п.7 того ж Указу: приватні підприємці на єдиному податку не можуть торгувати лікеро-горілчаними і тютюновими виробами. На перший погляд для громадського харчування це неприйнятно: чим же тоді напувати відвідувачів? Лимонадом? Із задоволенням, але ж вони хочуть чогось міцнішого... Однак при ближчому розгляді з'ясовується, що не все так погано. Заборонено торгувати не всіма алкогольними напоями, а тільки лікеро-горілчаними. Поняття ці не ідентичні. "Алкогольні напої - це продукти, отримані шляхом спиртового бродіння цукромістких матеріалів, або виготовлені на основі харчових спиртів з вмістом спирту етилового понад 1,2 відсотка об'ємних одиниць, які відносяться до товарних груп Гармонізованої системи опису та кодування товарів під кодами 22 04, 22 05, 22 06, 22 08" (ст. 1 Закону про держрегулювання). А лікеро-горілчані напої - більш вузька категорія. Як сказано в листі концерну "Укрспирт" від 19.01.2000 р. N 22-10-1/5, "шампанське, вино, коньяк відносяться до виноробної продукції, а не до лікеро-горілчаної" (див. газету "Все про бухгалтерський облік" N 20 за 2000 р., стор.25). Справді, вичерпний перелік лікеро-горілчаних напоїв даний у ДСТУ 3297-95 "Виробництво лікеро-горілчаних напоїв", і в ньому ви не знайдете ні коньяку, ні вина, ні шампанського (див. газету "Все про бухгалтерський облік" N 12 за 2000 р., стор.26). Тому, шановні приватні підприємці на єдиному податку, торгуйте ними на здоров'я!

Висновок: якщо ви готові миритися з тим, що горілку, лікеро-горілчані напої та тютюнові вироби продавати не можна, то для організації точки громадського харчування найкраще зареєструватися приватним підприємцем на єдиному податку.

А якщо хочеться лікеро-горілчаних...

Все б добре, але якось незручно виходить: прийшов солідний клієнт і хоче горілки холодної з огірочком маринованим, а ви йому у відповідь - про єдиний податок. Або ж дами наказали подати лікеру, а ви їм: "Візьміть пива, воно корисніше!" Негарно. Коротше кажучи, якщо ви хочете зберегти багатий асортимент по алкоголю і тютюну, приватного підприємця на єдиному податку обмаль. Вибір може бути таким.

Юридична особа на єдиному податку. В цілому це прийнятно: Указ про єдиний податок дає вам зелене світло на торгівлю будь-яким алкоголем. Оскільки більшість ваших клієнтів - мирні громадяни, яким податкові накладні з ПДВ не потрібні, можете сміливо вибирати ставку єдиного податку 10%, звільняючись тим самим від сплати ПДВ. I тоді ситуація для вас буде такою: потрібно платити єдиний податок - 10% від усієї отриманої виручки; середньооблікова чисельність найманих працівників не повинна перевищувати 50 чоловік, а виручка за календарний рік - 1 млн.грн.; розраховуватися за товари (роботи, послуги) можна тільки грошима.

Словом, усе добре, але може бути краще.

Юридична особа на єдиному податку + приватний підприємець на єдиному податку. Все так само, як і в попередньому варіанті, тільки юридична особа продає через свою касу (звичайно, з використанням РРО) виключно алкогольні напої, а приватний підприємець - усе інше (тобто цілком дозволені речі, як-то: салат "Олів'є", м'ясо по-французьки, лимонад "Дзвіночок" тощо). Виходить, що юрособа платить 10% із виручки, отриманої від продажу алкогольних напоїв і тютюнових виробів (якщо продаж останніх має місце). А за продаж інших напоїв і продуктів підприємець сплачує максимум 200 грн. податку на місяць. Якщо припустити, що ці ж 200 грн. сплачує юрособа, то це означає, що при ставці єдиного податку 10% виручка за місяць становить 2000 грн. (200 грн. : 10%), або всього приблизно 67 грн. у день. Якщо виручка від продажу їжі і напоїв (крім лікеро-горілчаних) за день у вас перевищує цю суму, вам буде вигідний такий варіант, якщо ні, краще використовувати попередній.

Тепер про те, як усе оформити. Заклад належить юрособі або підприємцю (або знаходиться у одного з них в оренді). Для простоти припустимо, що власник кафе - юрособа. Тоді вона може здати підприємцю в оренду кухню, частину барної стійки і половину залу для відвідувачів. Якщо ж власник або орендар кафе - приватний підприємець, то в оренду або суборенду частину залу бере юридична особа. Суть від цього не змінюється.

Існує кілька особливостей, які потрібно знати.

1. Мінімальна площа при торгівлі алкоголем.

Пункт 4 Правил торгівлі алкоголем наголошує: "Суб'єкт господарської діяльності* повинен мати закрите приміщення з торговим залом площею не менше 20 кв. метрів, обладнане відповідним торгово-технологічним устаткуванням (вітрини, прилавки, пристінні гірки тощо), охоронною і протипожежною сигналізацією, з достатнім освітленням, опаленням і вентиляцією". Слово "мати" у визначенні, на нашу думку, означає власність або володіння і користування. Доступною мовою це означає, що суб'єкт, який торгує алкоголем, повинен мати власну або орендовану площу торгового залу не менше 20 кв.м. Тобто якщо юрособа здає в оренду частину залу підприємцю, то собі потрібно залишити мінімум площі, зазначеної вище. Якщо ж навпаки - юрособа орендує у підприємця частину залу, то в оренду потрібно брати знову ж не менше ніж 20 кв.м.

2. Застосування реєстраторів розрахункових операцій.

Пільги щодо застосування РРО, пов'язані з єдиним податком, існують тільки для приватних підприємців. Наприклад, згідно з постановою КМУ N 1336 приватні підприємці - єдинники, які торгують підакцизними товарами (зрозуміло, тільки дозволеними Указом про єдиний податок), можуть не застосовувати РРО, але обов'язково застосовують розрахункову книгу і книгу обліку розрахункових операцій. Що стосується юридичних осіб, то вони в будь-якому випадку при продажу алкогольних напоїв застосовують РРО.

3. Наявність ліцензії.

Процитуємо частину 6 статті 15 Закону про держрегулювання: "Роздрібна торгівля алкогольними напоями... може здійснюватися суб'єктами підприємницької діяльності всіх форм власності... за наявності у них ліцензій". Тому запам'ятайте: знаходитеся ви на звичайній системі оподаткування чи на єдиному податку, юридична особа ви чи приватний підприємець - неважливо. Для торгівлі алкоголем ліцензія необхідна як повітря. Нагадаємо, що зовсім недавно (із 06.06.03 р.) вартість ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями зросла майже у 2,5 раза і тепер становить не 1700, а 4000 грн.

4. Необхідні документи.

"Алкогольні напої, що надходять у торговельну мережу, повинні супроводжуватися передбаченими законодавством документами: товарно-транспортними накладними (рахунками-фактурами, прибутково-видатковими накладними), сертифікатами відповідності, виданими УкрСЕПРО або завіреними підписом і печаткою суб'єкта, який відпустив товар, копією сертифіката відповідності, документами, що підтверджують належну якість напоїв, або їх копіями, завіреними підписом і печаткою постачальника" (ч.1 п.5 Правил торгівлі алкоголем). Крім того, щоб продавати алкогольні напої, які імпортовані в Україну, вам доведеться отримати сертифікат відповідності або свідоцтво про визнання іноземного сертифіката УкрСЕПРО (ч.2 п.5 Правил торгівлі алкоголем).

5. Оформлення меню і прейскурантів.

Їх зміст встановлено пунктом 3.4 Правил роботи громадського харчування: "У меню зазначається перелік страв, кулінарних, борошняних кондитерських, булочних виробів та напоїв власного виробництва, вихід і ціна однієї порції. У прейскуранті зазначається перелік алкогольних і безалкогольних напоїв, пива, тютюнових, кондитерських виробів та інших закупних товарів, маса, об'єм і ціна на відповідну одиницю продукту, крім того, для алкогольних напоїв - ємність пляшки, ціна за пляшку, за 50 та 100 мілілітрів". Як бачите, при нашій схемі меню складатиме приватний підприємець, а прейскурант - юрособа, яка торгує алкоголем. Тому запам'ятаємо таке:

- меню і прейскурант - це два різних документи, їх оформляють окремо;

- прейскурант повинен бути підписаний керівником, калькулятором (працівником, який калькулює ціни) і матеріально відповідальною особою підприємства, а меню - самим приватним підприємцем, його калькулятором і матвідповідальною особою (якщо такі є). Якщо ж підприємець сам собі і керівник, і калькулятор, і заввиробництвом, то меню підписує тільки він;

- якщо у вашому закладі є офіціанти, нехай вони подають прейскурант і меню клієнтам у різних папках. Якщо у вас самообслуговування - ці два документи краще вивісити (або виставити) окремо.

Наступна особливість застосування схеми підприємство + підприємець пов'язана з обладнанням точки громадського харчування. Справа в тому що згідно з Правилами роботи громадського харчування кожний заклад повинен бути певним чином оформлений, мати необхідний мінімум устаткування і нормативних документів. Наприклад, у п.1.6 згаданих Правил сказано: "Суб'єкти господарської діяльності у сфері громадського харчування при облаштуванні закладу (підприємства) згідно з обраним типом (класом) повинні мати необхідні виробничі, торговельні та побутові приміщення, а також обладнання для приготування та продажу продукції". А в п.1.9 говориться: "Суб'єкти господарської діяльності зобов'язані мати Правила роботи закладів (підприємств) громадського харчування, Санітарні правила, санітарний журнал, особові медичні книжки працівників, журнали реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці та реєстрації інструктажів з питань охорони праці, а також книгу відгуків та пропозицій. Суб'єкти господарської діяльності можуть мати також журнал реєстрації перевірок". Звернемо увагу на виділені слова в обох цитатах. Як бачимо, все обладнання і документи повинні бути наявними не в закладі громадського харчування (який у нашому випадку один), а у кожного суб'єкта господарської діяльності, тобто і у приватного підприємця, і у юридичної особи. Кожний із них зобов'язаний обладнати свій Куточок споживача і розмістити його на видному місці (пункт 3.12 Правил роботи громадського харчування).

На завершення кілька слів про оформлення вивіски. Вимоги до оформлення викладено у п.1.7 усе тих же Правил: "На фасаді приміщення закладу (підприємства) громадського харчування повинна розміщуватися вивіска із зазначенням його типу (класу), назви, найменування суб'єкта господарської діяльності і режиму роботи". З типом і назвою все просто, з режимом роботи теж. А ось із двох суб'єктів господарської діяльності на вивісці слід вказати саме власника точки громадського харчування. Хоча за великим рахунком незайвим буде згадати там і орендаря, адже він теж обслуговує відвідувачів, і останні мають право знати його найменування. Чітко затвердженої форми вивіски не існує, тому на ній ви можете розміщувати будь-яку додаткову інформацію.

Сподіваємося, що вам вдасться організувати свою точку громадського харчування щонайкраще, і наші поради виявляться не зайвими.

* Який торгує алкоголем.

Список
використаних у статті
нормативно-правових актів

1. Указ про єдиний податок - Указ Президента "Про спрощену систему оподаткування обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" від 03.07.98 р. N 727/98.

2. Закон про держрегулювання - Закон України "Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" від 19.12.95 р. N 481/95-ВР.

3. Правила торгівлі алкоголем - Правила роздрібної торгівлі алкогольними напоями, затверджені постановою КМУ від 30.07.96 р. N 854.

4. Постанова КМУ N 1336 - "Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 23.08.2000 р. N 1336.

5. Правила роботи громадського харчування - Правила роботи установ (підприємств) громадського харчування, затверджені наказом Міністерства економіки і з питань європейської інтеграції України від 24.07.02 р. N 219.

"Все про бухгалтерський облік"
N 63 (851), 4 липня 2003
Передплатний індекс 33594



Вход в систему
Логин
Пароль 
Новый пользователь
Забыл пароль?

Стан бази
Середа, 25.06.2025
В базi 549581 документ

 Огляд останніх надходжень
Актуальні консультації
Списання автомобіля: від «а» до «я»
Штатний розпис професійно-технічного навчального закладу за новими вимогами
Новые группы 5 и 6 плательщиков ЕН: воплощение в жизнь
Электронные деньги и расчеты карточками: правила игры для субъектов хозяйствования
Вакцинация работников предприятия против гриппа, или Я уколов не боюсь: если надо уколюсь!
Бланки та звітність
Податкова звiтнiсть
Фiнансова звiтнiсть
Вiдрахування у фонди
Форми документiв
Довiдковi матерiали
Ставка єдиного податку
Граничні норми добових витрат
Облiкова ставка НБУ
Iндекси iнфляцiї (2017 р.)
Розмiр мiнiмальної заробiтної плати
Розмір мінімальної пенсії
Розмiр прожиткового мiнiмуму
Розмiр податкової соцiальної пiльги.
Розмiри мiнiмального та максимального єдиного внеску для пiдприємцiв
Максимальний розмiр заробiтної плати, з якої сплачується єдиний соцiальний внесок
Кориснi посилання
Увага! важлива інформація
  21.03.2018  

Про внесення змін до Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування
Постанова Кабінету Міністрів України N 180 від 07 лютого 2018 р.

Про внесення змін до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту
Постанова Кабінету Міністрів України N 181 від 07 лютого 2018 р.

  19.03.2018  

Про затвердження Змін до Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України
Наказ Міністерства фінансів України N 110 від 05.02.2018 р.

Про затвердження Реєстру референтних цін (цін відшкодування) на препарати інсуліну станом на 01 лютого 2018 року
Наказ Міністерства охорони здоров'я України N 453 від 07.03.2018 р.

  15.03.2018  

Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю
Закон України N 2275-VIII від 6 лютого 2018 року

[Архив новостей]

2005-2017 © ПАРУС