Документ : Металобрухт і вторинна сировина


Материал подготовлен специалистами издательства ООО "Баланс-Клуб"

Металобрухт і вторинна сировина

Останнім часом усе більш поширеними стають такі види діяльності, як збір, заготівля і переробка вторинної сировини, металобрухту. Такого роду операції:

- екологічно корисні, оскільки в результаті зменшується шкідливий вплив "безпритульних" відходів на навколишнє середовище і здоров'я людей;

- економічно вигідні, оскільки допомагають вирішити проблему забезпечення металургійних підприємств металобрухтом (найважливішою стратегічною та енергозберігаючою сировиною).

У цій публікації у формі запитань і відповідей ми розкажемо, що треба для організації та ведення такої діяльності і якими документами вона регламентується.

ПИТАННЯ: 1. Що є вторинною сировиною та металобрухтом і яка діяльність підпадає під визначення операцій з ними?

Хто має право здійснювати операції з металобрухтом і вторсировиною?

Як отримати ліцензію на здійснення операцій з металобрухтом і вторсировиною?

4. У чому полягають особливості документального оформлення операцій з металобрухтом і вторсировиною?

Вторинна сировина

1. За своєю суттю вторинна сировина є відходами.

Відходи - це "будь-які речовини, матеріали і предмети, які створюються в процесі людської діяльності і не мають подальшого використання за місцем створення або виявлення і яких їх власник повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення" (ст. 1 Закону про відходи*).

Зазначимо, що вторсировиною вважаються тільки ті відходи, які, як указано в ст. 1 Закону про відходи, можуть бути утилізовані та перероблені, і для цього в Україні існують відповідні технологічні і виробничі умови.

Відходи, які можуть бути використані як вторинна сировина, перелічені в Державному класифікаторі продукції та послуг ДК 016-97, серед них названі:

- відходи шкіри (код 19.10.50),

- відходи деревини (код 20.10.40),

- металобрухт (розділ 27) та ін.

Також окремі види відходів як вторинна сировина, збір і заготівля яких підлягають ліцензуванню, указані в Переліку № 183. До таких відходів належать:

- макулатура;

- склобій**;

- відходи полімерні;

- відходи ґумові, у тому числі зношені шини;

- матеріали текстильні вторинні;

- використана металева тара (ящики, фляги, каністри, банки, зокрема алюмінієві банки з-під напоїв, балончики).

Операціями зі збирання і заготівлі відходів як вторинної сировини згідно зі ст. 1 Закону про відходи вважається "діяльність, пов'язана зі збиранням, купівлею, прийманням, зберіганням, обробкою (переробкою), перевезенням, реалізацією та поставкою таких відходів переробним підприємствам на утилізацію, а також надання послуг у цій сфері".

Регулюється така діяльність:

- Законом про відходи;

- Ліцензійними умовами № 52/105;

- Переліком № 183;

- Порядком № 224 та ін.

Металобрухт

Незважаючи на те що металобрухт також є вторинною сировиною, норми Закону про відходи на операції з металобрухтом не поширюються. Такі операції регулюються:

- Законом про металобрухт,

- Ліцензійними умовами № 14/65;

- Переліком № 1696 та ін.

Металобрухтом уважаються "непридатні для прямого використання вироби або частини виробів, які за рішенням власника втратили експлуатаційну цінність унаслідок фізичного чи морального зносу і містять у собі чорні або кольорові метали чи їх сплави, а також вироби з металу, що мають невиправний брак, залишки чорних і кольорових металів та їх сплавів" (ст. 1 Закону про металобрухт).

Під операції з металобрухтом згідно з указаною статтею підпадають:

- заготівля (збір, купівля, зберігання і реалізація металобрухту юридичними та фізичними особами - СПД);

- переробка (доведення металобрухту шляхом сортування або пресування, пакетування, подрібнення, різання до стану, що відповідає встановленим стандартам, нормам і правилам; видобування металевої складової зі шлаків металургійної переробки чорних і кольорових металів, їх сплавів);

- металургійна переробка (переплавлення металобрухту в металургійних агрегатах з використанням додаткових матеріалів і особливих технологічних режимів з метою зміни структури металу, доведення його хімічного стану до параметрів, що відповідають стандартам; отримання легованої сталі, відповідних марок кольорових металів та їх сплавів з певними технологічними й експлуатаційними властивостями).

Металобрухт

2. Законом про металобрухт (ст. 4) передбачено, що такі операції здійснюються тільки спеціалізованими підприємствами або спеціалізованими металургійними переробними підприємствами, а також їх приймальними пунктами.

У той же час збирати металобрухт і реалізовувати його таким спеціалізованим підприємствам можуть і інші юридичні особи, а також громадяни (при дотриманні певних умов).

Нижче в таблиці перелічені дії та операції з металобрухтом, які дозволено здійснювати тим чи іншим фізичним і юридичним особам (ст. 4 Закону про металобрухт).

Суб'єкти   Дозволені операції   Чи потрібна ліцензія?  
Фізичні особи   Збір і реалізація побутового брухту* чорних і кольорових металів   Ні  
* Побутовим металобрухтом уважаються непридатні для прямого використання вироби побутового призначення або частини цих виробів, що містять у собі чорні або кольорові метали або їх сплави і втратили експлуатаційну цінність (ст. 1 Закону про металобрухт). Наприклад, сковороди, тертушки, радіатори тощо (Перелік № 1696). Фізичним особам - не СПД займатися операціями з промисловим металобрухтом заборонено.  
Юридичні особи і фізичні особи – СПД   Збір і реалізація промислового брухту чорних і кольорових металів, що утворився в результаті діяльності таких осіб**   Ні  
** Наприклад, ліквідовані основні засоби, непридатні для прямого використання, вироби з металу, що мають невиправний брак, тощо.  
Спеціалізовані підприємства   Заготівля і переробка металобрухту кольорових та/або чорних металів   Так

  
Спеціалізовані металургійні переробні підприємства   Заготівля, переробка і металургійна переробка металобрухту кольорових та/або чорних металів  

Вторинна сировина

Як правило, діяльність зі збирання і заготівлі вторинної сировини здійснюють спеціалізовані заготівельні підприємства. При цьому збиранням і заготівлею окремих видів відходів як вторсировини (згідно з Переліком № 183) такі підприємства можуть займатися тільки при отриманні відповідної ліцензії.

Збирати вторсировину і реалізовувати її заготівельним підприємствам можуть і громадяни (без отримання ліцензії, зрозуміло). Для приймання і закупівлі вторсировини у населення спеціалізовані підприємства відкривають приймальні пункти (стаціонарні чи пересувні).

Металобрухт

3. Господарська діяльність із заготівлі, переробки, металургійної переробки металобрухту кольорових і чорних металів підлягає ліцензуванню (п. 36 ст. 9 Закону про ліцензування, ст. 4 Закону про металобрухт). Випадки, коли ліцензію придбавати не треба, указані вище в таблиці.

Для отримання ліцензії спеціалізовані та спеціалізовані металургійні переробні підприємства подають до органу ліцензування - Мінпромполітики:

1) заяву про видачу ліцензії встановленого зразка,

2) копію свідоцтва про державну реєстрацію СПД або копію довідки про внесення до ЄДРПОУ, завірені нотаріально;

3) документи, указані в п. 31 Переліку № 756:

- акт обстеження;

- завірені копії засновницьких документів, дозволи територіального управління Держнаглядохоронпраці, документів, що підтверджують право власності (оренди) на виробничі площі;

- довідка про відповідність вимогам, які висуваються до спеціалізованих підприємств, установленої форми (для здійснення металургійної переробки металобрухту).

Серед обов'язкових документів хотілося б виділити акт обстеження вказаних підприємств на їх відповідність вимогам Закону про металобрухт. Такий акт складається місцевими держадміністраціями протягом 15 календарних днів з дня подання підприємством заяви (ст. 4 Закону про металобрухт).

Обстеженню підлягають також усі приймальні пункти, що створюються спеціалізованими або спеціалізованими металургійними переробними підприємствами (вони можуть відкриватися без обмежень у будь-яких регіонах України).

Попутно зазначимо, що адреси приймальних пунктів обов'язково повинні бути вказані в ліцензії. На її підставі для кожного приймального пункту орган ліцензування видає завірену копію ліцензії. Тільки така копія ліцензії є документом, що підтверджує право приймального пункту на здійснення ліцензовуваного виду діяльності.

Так яким же вимогам повинне відповідати підприємство, щоб отримати ліцензію? Про це можна дізнатися з нижченаведеної таблиці, складеної згідно з нормами ст. 5 Закону про металобрухт і Ліцензійними умовами № 14/65.


п/п

  
Металобрухт кольорових металів   Металобрухт чорних металів  
Заготівля   Переробка   Заготівля    Переробка  
1.

  
Упорядкована земельна ділянка з бетонним чи твердим покриттям  
Площею не менше 500 кв. м   площею не менше 1 000 кв. м  
2.   При вході на територію підприємства (приймального пункту) повинна бути вивіска з назвою підприємства, зазначенням виду діяльності, на який видана ліцензія, її серії, номера і терміну дії. Назва підприємства вказується літерами розміром не менше 6 см, а решта інформації – не менше 3 см  
3.   Наявність приладу радіаційного контролю  
4.   Приміщення для зберігання металобрухту  
5.   -   Виробниче приміщення   -    Виробниче приміщення  
6.   -   Переробне обладнання   -    Переробне обладнання  
7.

  
Вантажопідйомне обладнання вантажопідйомністю не менше  
1 000 кг (на приймальних пунктах - без обмеження вантажопідйомності)   5 т (на приймальних пунктах - без обмеження вантажопідйомності)  
8.

  
Ваги з діапазоном зважування не менше 500 кг  
(на приймальних пунктах - не менше 200 кг)   -  
9.   Пристосування або засіб для перевірки металобрухту на приналежність до відповідних класів, груп і сортів      -  
10.   Тара та/або відсіки для окремого зберігання металобрухту різних класів, груп і сортів   -  

Ліцензійними умовами № 14/65 установлені додаткові вимоги (п. 3.10 - 3.13) до спеціалізованих металургійних переробних підприємств, а саме:

1) підприємства повинні мати в наявності:

- копії проекту спеціалізованого металургійного переробного підприємства та акта прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта;

- технологічну карту (інструкції), що забезпечує виробництво продукції, яка відповідає вимогам стандартів і технічних умов;

- спеціальне виробниче і технологічне обладнання;

- власну лабораторію для визначення відповідного хімічного складу продукції, дотримання технологічного процесу плавлення;

2) контроль за охороною праці та якістю продукції повинен здійснюватися на підприємстві спеціальною службою, відділом або відповідальними особами.

Вторинна сировина

Як ми вже відзначали, діяльність, пов'язана зі збиранням і заготівлею окремих видів відходів як вторсировини (згідно з Переліком № 183), підлягає ліцензуванню (п. 38 ст. 9 Закону про ліцензування, ст. 35 Закону про відходи).

Придбавати ліцензію немає необхідності (п. 1.5 Ліцензійних умов № 52/105):

- фізичним особам, які збирають і реалізовують окремі види відходів як вторсировини спеціалізованим підприємствам;

- юридичним особам, які здійснюють накопичення і реалізацію окремих видів відходів як вторсировини, що утворюються в результаті їх власної діяльності.

Заява про видачу ліцензії подається до Мінприроди***, і відповідно до п. 7 Переліку № 756 до неї треба додати:

- копії документів, що підтверджують право власності або оренду виробничих площ (приміщень);

- відомості (завірені підписом заявника) про наявність матеріально-технічної бази, необхідної для здійснення відповідного виду господарської діяльності.

Як указано в ст. 35 Закону про відходи, підставою для видачі ліцензії на вказаний вид діяльності є наявність у спеціалізованих підприємств виробничих і складських приміщень, пресового, вантажопідйомного та аналітичного обладнання, кваліфікованого персоналу. Але детальніше вимоги до таких підприємств виписані в Ліцензійних умовах № 52/105 (п. 4.3). Перелічимо їх у таблиці.

№ п/п

  
Вид вторинної сировини  
Макулатура   Текстильна вторсировина   Полімерні відходи   Склобій
  
Гумові відходи  
1.   Окрема територія  
2.

  
Складські приміщення для окремого зберігання вторсировини за видами  
-   або площі з твердим покриттям  
3.



  
Обладнання  


-  
- лабораторне, для визначення вологості   - для переробки (пресове, дробильне)  
- пресове  
-  
з виходом тюка масою 200 - 600 кг   -  
4.

  
Вантажопідйомне обладнання  
Вантажопідйо-
мністю не менше 200 кг   
-  
5.

  
Ваги, що пройшли перевірку метрологічної служби  
з діапазоном зважування від 200 кг   -  
6.   Автоваги з діапазоном зважування від 10 т
  

Зверніть увагу ще на одну умову: до збирання і заготівлі окремих видів відходів на вказаних підприємствах можуть бути допущені тільки особи, які пройшли професійну підготовку (п. 3 Ліцензійних умов № 52/105).

Металобрухт

4. Порядок оформлення приймання металобрухту залежить від того, хто виступає здавальником (ст. 6 Закону про металобрухт, п. 2.6 Ліцензійних умов № 14/65).

Якщо побутовий металобрухт приймається від фізичних осіб;

1. Необхідно, щоб здавальник пред'явив паспорт (інший документ, що посвідчує особу).

Обов'язково оформляється акт приймання.

Зразок такого акта наведений у додатку до Порядку № 1698 (нижче див. зразок заповнення такого акта).

3. Гроші за металобрухт громадяни можуть отримати через каси в банках готівкою або поштовим переказом, причому послуги пошти оплачує підприємство, що прийняло металобрухт.

Зразок (зі зразком ви можете ознайомитись у розділі “Довідники” підрозділі “Додатки до документів” папка “Консультаціїя”.

Приймання промислового брухту від юридичних осіб також оформляється актом із зазначенням найменування юридичної особи, її місцезнаходження: кількості і джерел походження металобрухту, рівня дози випромінювання; а також з відміткою про вибухонебезпеку, дезактивацію та знешкодження металобрухту.

На жаль, у Ліцензійних умовах № 14/65 нічого не сказано про те, як повинне оформлятися приймання промислового металобрухту від фізичних осіб - СПД. Дозволимо собі припустити, що обов'язковою умовою цієї операції буде оформлення акта приймання (ст. 4 Закону про металобрухт), наявність документів, що посвідчують особу, і документів, які містять дані про походження металобрухту. А дохід від здачі металобрухту може виплачуватися або готівкою через каси банку, або поштовим переказом, або ж безготівковим перерахуванням на поточний рахунок такого суб'єкта в банку.

Зверніть увагу: СПД, що реалізовують металобрухт, повинні засвідчувати відповідним документом відповідність металобрухту встановленим стандартам, нормам і правилам (ст. 6 Закону про металобрухт).

Вторинна сировина

Будь-яких вимог щодо документального оформлення операцій із вторинною сировиною законодавством не встановлено.

Замість висновку

Яким договором будуть оформлятися відносини між учасниками операцій із вторинною сировиною і металобрухтом, залежить від виду таких операцій. Наприклад, юридичні особи, що реалізовують металобрухт (вторсировину) спеціалізованим підприємствам, як правило укладають з ними договори купівлі-продажу, а спеціалізовані заготівники і переробні підприємства часто оформляють між собою договори про надання послуг із заготівлі металобрухту (вторсировини).

___________________

* Повні реквізити згаданих у тексті нормативних документів наведено в переліку на с. 38.

** Зверніть увагу: вторинною сировиною є склобій, а не склотара. До склобою належать скляні пляшки, що мають щербини, сколи, тріщини, з не повністю знятими кришками, марковані незмивною фарбою, з матовими кільцями на шийці чи корпусі, з тавром на корпусі у вигляді кола з буквою "Б", з написом "техтара", з наявністю сторонніх запахів і предметів, а також з-під шампанського, олії, іноземного виробництва тощо (п. 25 Правил № 363).

*** Орган ліцензування відповідно до п. 3 Переліку № 1698.

Перелік документів

1. Закон про бухоблік - Закон України від 16.07.99 р. № 996-XIV "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні", зі змінами.

2. Закон про металобрухт - Закон України від 05.05.99 р. № 619-XIV "Про металобрухт".

3. Закон про відходи - Закон України від 05.03.98 р. № 187/98-ВР "Про відходи", зі змінами.

4. Закон про ліцензування - Закон України від 01.06.2000 р. № 1775-III "Про ліцензування певних видів господарської діяльності", зі змінами.

5. Закон № 889 - Закон України від 22.05.03 р. № 889-IV "Про податок з доходів фізичних осіб".

6. Закон № 1957 - Закон України від01.07.04р. № 1957-IV "Про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств".

7. Постанова № 324 - постанова КМУ від 17.03.04 р. № 324 "Про деякі питання щодо використання окремих видів відходів як вторинної сировини".

8. Постанова № 1336 - постанова КМУ від 23.08.2000 р. № 1336 "Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг".

9. Наказ № 193 - наказ Мінстату України від 21.06.96 р. № 196 "Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку сировини і матеріалів".

10. Положення № 1 - Положення про форму і зміст розрахункових документів, затверджене наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614.

11. Положення № 72 - Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 19.02.01 р. № 72.

12. Інструкція № 69 - Інструкція з інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів, документів і розрахунків, затверджена наказом Мінфіну України від 11.08.94 р. № 69, зі змінами.

13. Інструкція № 291 - Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств та організацій, затверджена наказом Мінфіну України від 30.11.99 р. № 291.

14. Порядок № 74 - Порядок визначення та обліку сум ПДВ, які нараховуються заготівельними підприємствами за операції з продажу окремих видів відходів як вторсировини і залишаються в розпорядженні цих підприємств, а також їх використання заготівельними підприємствами відповідно до законодавства і здійснення контролю за їх цільовим використанням, затверджений наказом Мінекоресурсів, Мінфіну від 08.05.03 р. № 74-М/346/213.

15. Порядок № 166 - Порядок заповнення і подання податкової декларації з податку на додану вартість, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 166.

16. Порядок № 224 - Порядок збирання, сортування, транспортування, переробки та утилізації використаної тари (упаковки), затверджений наказом Мінекономіки від 02.10.01 р. № 224.

17. Порядок № 451 - Порядок заповнення і подання податковими агентами податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків, і сум утриманого з них податку, затверджений наказом ДПАУ від 29.09.03 р. № 451.

18. Порядок № 1698 - Порядок оподаткування доходів фізичних осіб від здавання побутового брухту чорних і кольорових металів, затверджений постановою КМУ від 29.10.03 р. № 1698 (методичний посібник, 2004, N 1).

19. Правила № 363 - Правила скупки у населення скляної тари з-під харчових продуктів, затверджені наказом МЗЕЗТоргу від 04.07.96 р. № 363.

20. Ліцензійні умови № 14/65 - Ліцензійні умови здійснення господарської діяльності із заготівлі, переробки, металургійної переробки металобрухту кольорових і чорних металів, затверджені наказом Держкомпідприємництва та Мінпромполітики від 25.02.03 р. № 14/65.

21. Ліцензійні умови № 52/105 - Ліцензійні умови здійснення господарської діяльності зі збирання, заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини, затверджені наказом Держкомпідприємництва та Мінекоресурсів від 19.03.01 р. № 52/105, зі змінами.

22. Рекомендації № 47 - Методичні рекомендації щодо формування собівартості продукції (робіт, послуг), затверджені наказом Держпромполітики України від 02.02.01 р. № 47.

23. Перелік № 183 - Перелік окремих видів відходів як вторинної сировини, збір і заготівля яких підлягає ліцензуванню, затверджений постановою КМУ від 28.02.01 р. № 183, зі змінами.

24. Перелік № 756 - Перелік документів, доданих до заяви про видачу ліцензії для окремого виду господарської діяльності, затверджений постановою КМУ від 04.07.01 р. № 756, зі змінами.

25. Перелік № 1696 - Перелік видів побутового металобрухту, затверджений постановою КМУ від 15.09.99 р. № 1696.

26. Перелік № 1698 - Перелік органів ліцензування, затверджений постановою КМУ від 14.11.2000 р. № 1698, зі змінами.

27. Класифікатор ДК 016-97 - Державний класифікатор продукції та послуг ДК 016-97, затверджений наказом Держстандарту від 30.12.97 р. № 822, зі змінами.

Тетяна Олексенко,
бухгалтер-експерт фірми "Баланс-Клуб"

Материал получен из еженедельника "Баланс"
№ 39 , (28.09.2004), стр.29



Вход в систему
Логин
Пароль 
Новый пользователь
Забыл пароль?

Стан бази
Недiля, 28.04.2024
В базi 549581 документ

 Огляд останніх надходжень
Актуальні консультації
Списання автомобіля: від «а» до «я»
Штатний розпис професійно-технічного навчального закладу за новими вимогами
Новые группы 5 и 6 плательщиков ЕН: воплощение в жизнь
Электронные деньги и расчеты карточками: правила игры для субъектов хозяйствования
Вакцинация работников предприятия против гриппа, или Я уколов не боюсь: если надо уколюсь!
Бланки та звітність
Податкова звiтнiсть
Фiнансова звiтнiсть
Вiдрахування у фонди
Форми документiв
Довiдковi матерiали
Ставка єдиного податку
Граничні норми добових витрат
Облiкова ставка НБУ
Iндекси iнфляцiї (2017 р.)
Розмiр мiнiмальної заробiтної плати
Розмір мінімальної пенсії
Розмiр прожиткового мiнiмуму
Розмiр податкової соцiальної пiльги.
Розмiри мiнiмального та максимального єдиного внеску для пiдприємцiв
Максимальний розмiр заробiтної плати, з якої сплачується єдиний соцiальний внесок
Кориснi посилання
Увага! важлива інформація
  21.03.2018  

Про внесення змін до Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування
Постанова Кабінету Міністрів України N 180 від 07 лютого 2018 р.

Про внесення змін до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту
Постанова Кабінету Міністрів України N 181 від 07 лютого 2018 р.

  19.03.2018  

Про затвердження Змін до Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України
Наказ Міністерства фінансів України N 110 від 05.02.2018 р.

Про затвердження Реєстру референтних цін (цін відшкодування) на препарати інсуліну станом на 01 лютого 2018 року
Наказ Міністерства охорони здоров'я України N 453 від 07.03.2018 р.

  15.03.2018  

Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю
Закон України N 2275-VIII від 6 лютого 2018 року

[Архив новостей]

2005-2017 © ПАРУС