Документ : Застосування РРО суб'єктами підприємництва - фізичними особами


Застосування РРО суб'єктами
підприємництва - фізичними особами

З метою якнайшвидшого виходу з економічної кризи та створення умов для розширення впроваджен­ня ринкових реформ в Україні Закон № 2063-ІІІ визначає правові засади державної підтримки суб'єктів ма­лого підприємництва незалежно від форми власності.

Відповідно до цього Закону суб'єктами малого підприємництва є, зокрема, фізичні особи, зареє­стровані в установленому законом порядку як суб'єкти підприємниць­кої діяльності.

Метою державної підтримки мало­го підприємництва є:

створення умов для позитив­них структурних змін в економіці України;

сприяння формуванню і розвитку малого підприємництва, становлен­ня малого підприємництва як про­відної сили в подоланні негативних процесів в економіці та забезпе­чення сталого позитивного розвитку суспільства;

підтримка вітчизняних виробни­ків;

формування умов для забезпечен­ня зайнятості населення України, запобігання безробіттю, створення но­вих робочих місць.

З проблемою правильного за­стосування окремих норм Закону № 265/95-ВР час від часу стикають­ся не тільки законослухняні підприємства - юридичні особи, а й фізич­ні особи - суб'єкти підприємницької діяльності.

Як відомо, готівковий обіг коштів в Україні підлягає жорсткому регулюванню з боку держави. Тому при проведенні розрахунків із покупцями за готівкові кошти необ­хідно знати, як правильно прово­дити такі розрахунки, які документи необхідно оформляти. Саме питання правомірності застосування або незастосування РРО суб'єктами підпри­ємницької діяльності - фізичними особами розглянемо у цій статті.

Насамперед з'ясуємо, хто згідно з чинним законодавством повинен застосовувати РРО?

Основним законом, що визначає правові засади застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчу­вання та послуг, є Закон № 265/95-ВР Згідно зі ст. 1 цього Закону поряд з юридичними особами (їх філіями, відділеннями, іншими відокремле­ними підрозділами) обов'язок із застосування РРО покладається і на фізичних осіб - суб'єктів підприєм­ницької діяльності, що здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі (із за­стосуванням платіжних карток, пла­тіжних чеків, жетонів) при прода­жу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.

Також у Законі № 265/95-ВР ви­значено, що реєстратор розрахун­кових операцій - це пристрій або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовано фіскальні функ­ції і який призначено для реєстрації розрахункових операцій при прода­жу товарів (наданні послуг), операцій з купівлі-продажу іноземної валюти та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг).

Система оподаткування в Україні поділяється на загальну та спроще­ну. До спрощеної системи оподат­кування належить сплата єдиного та фіксованого податків. Розгляне­мо переваги і недоліки цих систем оподаткування.

Єдиний податок

Переваги. Відповідно до Указу № 727/98 підприємець - платник єдиного податку має. право не за­стосовувати РРО при проведен­ні розрахунків із споживачами. Це не тільки звільняє його від проблем, пов'язаних з перевірками органами ДПС, наданням податкової звітнос­ті, контролем над проведенням усіх операцій через РРО, але й від витрат на придбання реєстратора та його обслуговування у центрі сервісно­го обслуговування. Виключення ста­новлять випадки, коли спрощенець здійснює продаж підакцизних това­рів (крім пива на розлив).

Недоліки. Існують обмеження для здійснення деяких видів підприєм­ницької діяльності. Платник єдино­го податку не має права торгувати лікеро-горілчаними, тютюновими ви­робами та пально-мастильними ма­теріалами (ст. 7 Указу № 727/98).

Крім того, «спрощенцям» необхід­но контролювати: річний обсяг вируч­ки, який не повинен перевищувати 500 тис. грн. від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг); чисельність працівників, які знаходяться з ними у трудових відносинах (включаючи членів їх сімей), протягом року не по­винна бути більшою ніж 10 осіб.

Водночас відповідно до Закону № 2063-III встановлено обмеження, а саме платниками єдиного податку не можуть бути: підприємці, які займаються діяльністю в сфері граль­ного бізнесу й здійснюють обмін іноземної валюти; виробники й ім­портери підакцизних товарів.

Фіксований податок

Переваги. Платників цього податку звільнено від обов'язкового ведення книги обліку доходів і витрат, у ре­зультаті чого контролюючим органам досить складно знайти в них помилки на відміну від звичайних підприємців. Тому такі суб'єкти підприємницької ді­яльності мають реальну економію ко­штів зі сплати всіляких штрафів і часу на проведенні перевірок органами ДПС. Крім того, платник фіксовано­го податку має право не застосову­вати РРО при проведенні розрахун­ків із споживачами, за винятком тих випадків, коли такі суб'єкти не здій­снюють продаж підакцизних товарів (крім пива на розлив). Підприємець сплачує фіксований розмір подат­ку в межах встановленого обсягу продажу.

Недоліки. Законодавством перед­бачено певні умови для роботи на фіксованому податку, а саме: на цьому податку перебувають підприємці, які торгують товарами й надають супут­ні такому продажу послуги на ринках зі сплатою ринкового збору; кількість найманих робітників у них не повин­на перевищувати 5 чоловік; валовий дохід за останні 12 календарних мі­сяців до придбання патенту не пови­нен перевищувати 119 000 грн.; вони не мають право здійснювати торгів­лю лікеро-горілчаними й тютюнови­ми виробами.

Режим найбільшого сприяння в частині застосування РРО вста­новлено для суб'єктів підприємни­цтва - платників єдиного й фіксо­ваного податків. Так, пунктами 5 та 6 ст. 9 Закону № 265/95-ВР ви­щезазначені платники податків звільняються від застосування РРО та розрахункових книжок при про­дажу товарів (наданні послуг), у разі якщо не здійснюють продаж підак­цизних товарів (крім пива на роз­лив). Єдиною умовою для суб'єктів підприємницької діяльності - фі­зичних осіб, оподаткування доходів яких здійснюється відповідно до за­конодавства з питань оподаткуван­ня суб'єктів малого підприємництва (в тому числі шляхом отримання сві­доцтва про сплату єдиного податку), є ведення книг обліку доходів і ви­трат у порядку, визначеному поста­новою № 1269.

До речі, у суб'єктів господарюван­ня досить часто виникає запитан­ня, як саме розуміти термін «пиво на розлив». Зазначимо, що якщо при продажу цього напою здійсню­ється його розлив у бокали, склян­ки, інший посуд або тару, які використовуються для безпосереднього споживання напою або його транспортування (бідони, банки тощо), то саме на, таку форму відпуску това­ру поширюється норма ст. 9 Закону № 265/95-ВР щодо незастосування РРО та розрахункових книжок.

Слід підкреслити, що якщо плат­ники єдиного та фіксованого подат­ків все ж таки здійснюють продаж підакцизних товарів поряд з то­варами, які не вважаються таки­ми, окремі положення ст. 9 Закону № 265/95-ВР щодо незастосуван­ня РРО та розрахункових книжок на цих платників податків не по­ширюватимуться. Тобто відповід­но до цього Закону норма щодо обов'язкового використання РРО при продажу як підакцизних, так і непідакцизних товарів поширю­ється на таких платників.

Проте це не означає, що вищезаз­начені платники податків, які торгу­ють підакцизними товарами (за ви­нятком лікеро-горілчаних, тютюнових виробів та пально-мастильних ма­теріалів, торгівлю якими забороне­но Указом № 727/98), зобов'язані застосовувати РРО. На виконання вимог ст. 10 Закону № 265/95-ВР постановою № 1336 затверджено Перелік окремих форм та умов про­ведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено здійснювати розра­хункові операції без застосування РРО з використанням розрахунко­вих книжок та книг обліку розрахун­кових операцій, до якого внесено суб'єктів підприємницької діяльнос­ті - фізичних осіб.

Звертаємо увагу, що для прове­дення розрахунків без застосу­вання РРО з використанням РК та Книги ОРО необхідно дотриму­ватися граничного розміру річно­го обсягу розрахункових опера­цій з продажу товарів (надання послуг), що встановлено п. 2 по­станови № 1336.

Водночас, недивлячись на піль­гові умови положень ст. 9 вище­зазначеного Закону та Переліку № 1336, платники єдиного та фік­сованого податків можуть при про­дажу товарів, наданні послуг застосовувати реєстратор за влас­ним бажанням. Це дасть їм мож­ливість поліпшити облік товарів, тобто буде додатковим обліковим механізмом.

При цьому підприємці, які від­повідно до положень ст. 9 Закону № 265/95-ВР мають право вести облік доходів та витрат у відповід­них книгах без застосування РРО, мають право і на використання власних РРО без переведення у фіс­кальний режим роботи. А в разі ви­никнення спору між контролюючим органом та підприємцями щодо об­сягу продажу, який дає змогу їм ко­ристуватися пільгами, зазначеними в ст. 9 цього Закону, враховують­ся документи, що є продуктом цих власних РРО.

Необхідно врахувати ще одну об­ставину: у разі застосування РРО підприємцями (що знаходяться на спро­щеному або фіксованому податку) за їх власним бажанням здійснення розрахункових операцій із застосу­ванням РРО може проводитись без переведення реєстратора у фіскаль­ний режим роботи. А це означає, що такий РРО не підлягає реєстрації в органах ДПС та, відповідно, такий підприємець не зобов'язаний пода­вати щомісяця звіти про використан­ня РРО. При цьому роздрукований таким реєстратором розрахунковий документ має містити реквізити, які передбачено вимогами Положення № 614.

Загальна система оподаткування

Переваги. Відсутність обмежен­ня щодо розміру виторгу й кількості працівників; практично немає обме­жень за видами діяльності.

Недоліки. Необхідно вести чіт­кий і досить складний облік; треба обов'язково мати всі первинні до­кументи, інакше податківці можуть не прийняти витрати; органи ДПС ретельніше перевіряють звичайних підприємців, ніж тих, хто працює на спрощеній системі оподаткуван­ня, оскільки у платників, що звіту­ють за загальною системою, легше виявити помилки; немає послаблень в оподатковуванні та наданні звіт­ності.

Щодо фізичних осіб, які знахо­дяться на загальній системі оподат­кування, то вони в обов'язковому порядку повинні застосовувати РРО при розрахунках готівкою на загаль­них підставах та відповідно до вимог Закону № 265/95-ВР. Також фізич­на особа - суб'єкт підприємниць­кої діяльності може застосовувати при розрахунках розрахункові книж­ки, керуючись ст. 10 вищезазначено­го Закону та постановою № 1336.

Крім того, приватному підприєм­цю необхідно подавати (за різних умов ведення розрахункових опе­рацій) таку звітність не пізніше 15 числа наступного за звітним міся­ця, що встановлено п. 7 ст. 3 Зако­ну № 265/95-ВР:

при використанні тільки РРО - Звіт про використання РРО (РК) за формою № ЗВР-1 (далі - Звіт № ЗВР-1);

при використанні РРО, а також РК у зв'язку з виходом РРО з ладу або тимчасовим відключенням електро­енергії - Звіт № ЗВР-1 (при цьому суми розрахунків з використанням РК згодом проведені через РРО, у Звіті не відображаються); Довід­ку про використані розрахункові книжки;

при використанні РРО, а також РК у випадках, передбачених Перелі­ком № 1336 - Звіт № ЗВР-1; До­відку про використані розрахункові книжки;

при використанні тільки РК - Звіт № ЗВР-1; Довідку про використані розрахункові книжки.

Проте є певні винятки, а саме: відповідно до п. 8 ст. 9 Закону № 265/95-ВР реєстратор дозво­лено не застосовувати тим підпри­ємцям, які відповідно до Закону № 98/96-ВР отримали пільговий торговий патент для продажу това­рів (надання послуг), ведуть книгу обліку доходів і витрат та не є плат­никами ПДВ.

Відповідно до ст. 9 цього Закону не треба застосовувати РРО та РК фізичним особам - суб'єктам під­приємницької діяльності, що перебувають на загальній системі оподатку­вання при продажу:

газет, журналів та інших видань, листівок, конвертів, знаків поштової оплати у кіосках, з лотків та розно­сок, якщо питома вага такої продук­ції становить понад 50% загального товарообігу за відсутності продажу алкогольних напоїв та підакцизних непродовольчих товарів;

води, молока, квасу, олії та жи­вої риби з автоцистерн, цистерн, бочок та бідонів; страв та безалко­гольних напоїв у їдальнях і буфетах загальноосвітніх навчальних закладів і професійно-технічних навчаль­них закладів під час навчального процесу;

товарів (услуг), якщо в місці отри­мання товарів (надання послуг) опе­рації з розрахунків у готівковій фор­мі не здійснюються (оптова торгівля тощо);

товарів у системах електронної торгівлі (комерції).

У цій етапі свідомо не згадуєть­ся варіант розрахунків готівкою че­рез касу підприємства з оформ­ленням прибуткового касового ордера при реалізації продукції (ро­біт, послуг) власного виробництва, адже передбачена п. 1 ст. 9 Зако­ну № 265/95-ВР норма стосується лише підприємств, установ і органі­зацій усіх форм власності, крім під­приємств торгівлі та громадського харчування. Оскільки підприємець: по-перше, не є підприємством, уста­новою чи організацією; по-друге, відповідно до Положення № 637 у підприємця немає каси, а тому відповідно й можливості застосо­вувати прибуткові касові ордери і як наслідок вони не зобов'язані додержуватися касової дисципліни.

Таким чином, при реалізації продук­ції власного виробництва підприємці, що перебувають на загальній системі оподаткування, зобов'язані застосову­вати РРО. Платники податків, що об­рали спрощену систему оподаткуван­ня, в тому числі фіксований податок, залежно від виду їх діяльності та асор­тименту повинні застосовувати РРО або скористатися нормами, що звіль­няють від такого застосування.

Олена Хобич,
оглядач "Вісника"

“Вiсник податкової служби України” № 44 листопад 2009 р.
передплатнi iндекси:
22599 (укр.) 22600 (рос.)



Вход в систему
Логин
Пароль 
Новый пользователь
Забыл пароль?

Стан бази
П'ятниця, 26.04.2024
В базi 549581 документ

 Огляд останніх надходжень
Актуальні консультації
Списання автомобіля: від «а» до «я»
Штатний розпис професійно-технічного навчального закладу за новими вимогами
Новые группы 5 и 6 плательщиков ЕН: воплощение в жизнь
Электронные деньги и расчеты карточками: правила игры для субъектов хозяйствования
Вакцинация работников предприятия против гриппа, или Я уколов не боюсь: если надо уколюсь!
Бланки та звітність
Податкова звiтнiсть
Фiнансова звiтнiсть
Вiдрахування у фонди
Форми документiв
Довiдковi матерiали
Ставка єдиного податку
Граничні норми добових витрат
Облiкова ставка НБУ
Iндекси iнфляцiї (2017 р.)
Розмiр мiнiмальної заробiтної плати
Розмір мінімальної пенсії
Розмiр прожиткового мiнiмуму
Розмiр податкової соцiальної пiльги.
Розмiри мiнiмального та максимального єдиного внеску для пiдприємцiв
Максимальний розмiр заробiтної плати, з якої сплачується єдиний соцiальний внесок
Кориснi посилання
Увага! важлива інформація
  21.03.2018  

Про внесення змін до Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування
Постанова Кабінету Міністрів України N 180 від 07 лютого 2018 р.

Про внесення змін до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту
Постанова Кабінету Міністрів України N 181 від 07 лютого 2018 р.

  19.03.2018  

Про затвердження Змін до Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України
Наказ Міністерства фінансів України N 110 від 05.02.2018 р.

Про затвердження Реєстру референтних цін (цін відшкодування) на препарати інсуліну станом на 01 лютого 2018 року
Наказ Міністерства охорони здоров'я України N 453 від 07.03.2018 р.

  15.03.2018  

Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю
Закон України N 2275-VIII від 6 лютого 2018 року

[Архив новостей]

2005-2017 © ПАРУС